maanantai 18. huhtikuuta 2011

Onko tämä dialogi? Tyypillinen esimerkki julkisen järjestelmän käytettävyysongelmasta

Esimerkkejä "epäkäytettävyyden" kukkasista on vaikka kuinka. Tässä valitsen vasta eteeni tulleen esimerkin. 

Tuli oikein aito perinteinen posti Valtiokonttorilta, jossa kehotetaan siirtymään verkkolaskutukseen ja annetaan toistaiseksi voimassa oleva ilmainen palvelu.

Ei liene yllätys, että homma ei onnistunut - ainakaan minulta. Tällä hetkellä on selvityksen alla, että onko kyseessä tekninen ongelma vai mikä.

Joka tapauksessa, rekisteröitymislomakkeessa on mielenkiintoinen kenttä, joka ei näytä yhtään dialogilta (rengastettu kuvassa). Kuitenkin se on merkitty punaisella tähdellä, eli pakollinen täyttää.




Miten sinä tulkitsisit tuon kentän? (vihje: kyllä se on dialogi...)

- Mutta pointti on että vastuu tällaisista käytettävyysongelmista on tietojärjestelmän hankkijalla, ei toimittajalla.  Tämä onkin koko tämän blogin keskeinen perussanoma: miten hankkija voi aidosti toimia käytettävyyden varmistamiseksi (ilman että jää tällaisia ongelmia, tai että tilaa korjauksia kalliilla muutostilauksilla)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti